Er is geen CSS ondersteuning. Zonder CSS is alleen de onopgemaakte HTML zichtbaar.
Wat er aan vooraf ging:
28.01.2013 weblogRop Gonggrijp en XS4ALL
19.05.2013 weblogWeb stalking
31.05.2013 weblogN€T-TeuT-T€N
De Grote Openbaring:
06.06.2013 GuardianNSA collecting phone records of millions daily
De Grote Paniek: Hallelujah - het gewone volk ziet eindelijk het licht in de glasvezelkabel!
11.06.2013 NU.nlPublieke rechtszaak tegen Obama wegens PRISM
12.06.2013 NU.nl'Nederlandse inlichtingendiensten tappen internetknooppunt af'
13.06.2013 Telegraaf'AIVD gebruikt info uit marteling'
29.06.2013 Telegraaf'Amerikanen bespioneren EU-diplomaten'
29.06.2013 Telegraaf'Afluisteren EU-diplomaten enorm schandaal'
29.06.2013 NU.nl'Obama niet verzwakt door lekken Snowden'
30.06.2013 TelegraafKamer schrikt van spionage Amerikanen
30.06.2013 TelegraafNederland steunt roep om opheldering spionage
30.06.2013 NU.nl'Onderhandelingen VS afbreken vanwege afluisteren'
Oops! Foutje, bedankt!
Een grote mond tegen een bully opzetten is alleen leuk op afstand. Boter bij de vis is iets anders.
02.07.2013 TelegraafNederland heeft verzoek Snowden ontvangen
02.07.2013 TelegraafReacties op asielverzoek Snowden lopen uiteen
02.07.2013 TelegraafTeeven: Snowden maakt geen enkele kans
02.07.2013 NU.nl'Asielaanvraag Snowden in Nederland kansloos'
Als u het op een rijtje ziet staan ziet u wat er aan de hand is. Iets wat al jaren (illegaal) gebeurd en al jaren bekend is, wordt openbaar. Paniekvoetbal! Crisiscommunicatie. En zelfs oud criminelen politici als van Agt en de Hoop-Scheffer gaan zich er mee bemoeien. De knuppel is in het hoenderhok gegooid en de kippen kakelen zonder kop. Ze fladderen druk op en neer, weten dat de wolf er is, maar zien hem niet. Zou hij in schaapskleren zijn?
In mijn beleving en moraal vertrouw je je vrienden. Als je elkaar bespioneerd en zaken achter elkaars rug om doet ben je elkaars vijand. Dan verkeer je dus feitelijk in een staat van "koude" oorlog
En gaat het over vijanden van de staat dan zijn dat staatsvijanden. Landverraders die vroeger de doodstraf kregen.
Jaap de Hoop-Scheffer
Jaap, door sommigen ook wel genoemd als "van de Grote Hoop-Schepper", omdat hij als minister overtuigd was van de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak en Nederland daarom de IRAK oorlog heeft ingeloodsd. Het heeft hem een baan opgeleverd als secretaris-generaal van de NAVO. Een soort van bloedgeld ten koste van de levens van onze militairen. Amerika moet Jaap de Hoop Schepper (samen met Bush) dan ook direct ter verantwoording uitleveren aan Nederland c.q. het Internationale Gerechtshof. (Ohnee, onze uitleveringsverdragen zijn uni-directioneel.)
Volgens wikipedia was hij aanwezig bij de Bilderbergconferenties van 2003, 2005, 2007 en 2009. En uitgerekend deze agressief ogende man (zie foto) zei dinsdag op Radio 1:
"Nederland heeft een uitleveringsverdrag met de VS. Op grond daarvan zou hij als hij in Nederland komt direct aan de Amerikanen uitgeleverd worden." Snowden komt volgens De Hoop-Scheffer bovendien niet in aanmerking voor politiek asiel: "Hij is iemand die de Amerikaanse wet heeft overtreden, geen asielzoeker."
U leest het goed: in Nederland mag je geen Amerikaanse wetten overtreden. (Zou Jaap een dubbel-triple paspoort hebben?) En asiel mag je alleen zoeken als je door "andere" overheden vervolgd en gemarteld dreigt te worden. Je komt dan overigens van de regen in de drup. Ook als je hier "op visite" komt wordt je gewoon onschuldig aangerand, verkracht en in de isoleercel gegooid (dat heet dan ook "visiteren") door onze "normen-en-waarden" overheid (zie de aflevering van 19.06.2013 van de vijfde dag).
Informatie aan de burger
De boodschap is duidelijk. U mag het allemaal niet weten. Stiekem en CENSUUR En wie het waagt te vertellen of vragen te stellen wordt geexcommunic*execut*zelfmoorder*eerd. Zo zijn onze wetten namelijk: een dode letter op een stuk papier.
5.1.8 Wob-verzoeken (Handboek voor aantredende bewindspersonen - april 2013)
De Rijksoverheid verschaft op allerlei manieren informatie over beleid, de voorbereiding en uitvoering daarvan. Wie meer informatie wil, kan een beroep doen op de Wob (Wet openbaarheid van bestuur) en een verzoek indienen.
Het uitgangspunt van de Wob is openbaarmaking van de gevraagde informatie. De wet bevat echter een limitatief aantal gronden op basis waarvan een bestuursorgaan kan weigeren de gevraagde informatie openbaar te maken. In beginsel is de Wob-functionaris, al dan niet tezamen met de beleidsdirectie, verantwoordelijk voor de afhandeling van een Wob-verzoek. Coördinatie van Wob-verzoeken die meerdere of alle ministeries overstijgen wordt gedaan door het eerstverantwoordelijke ministerie.
Er bestaan eveneens afspraken over de communicatie rondom Wob-verzoeken. Deze afspraken zijn op 21 juni 2012 herbevestigd door de Voorlichtingsraad. De kern daarvan is:
- De directie Communicatie wordt naast de Wob-functionaris altijd ingelicht over een ontvangen Wob-verzoek.
- De informatie die bij een Wob-verzoek wordt verstrekt, wordt binnen een vaste afgesproken termijn altijd gepubliceerd op rijksoverheid.nl.
5.4.2 Perscontacten ministers en staatssecretarissen (Handboek voor aantredende bewindspersonen - april 2013)
Om eenheid in woordvoering tussen bewindspersonen te garanderen, is een aantal gedragsregels over het optreden tegenover de media overeengekomen. Deze gedragsregels zijn:
- De minister-president is eerste woordvoerder van het kabinet, met name indien het gaat om onderwerpen waarover nog geen overeenstemming is bereikt en onderwerpen die politiek gezien gedragen moeten worden door de collectiviteit van de ministerraad;
- De ministers geven alleen voorlichting over de onder het eerste punt genoemde onderwerpen indien daarover afspraken zijn gemaakt in de ministerraad;
- Ministers doen geen uitspraken over het beleid van hun collega's tenzij dat geschiedt in overleg met de betrokken bewindspersonen. Zij onthouden zich verder van het ontvouwen van plannen en het geven van meningen die niet gebaseerd zijn op het regeerakkoord, de regeringsverklaring of het anderszins overeengekomen kabinetsbeleid;
- Op ambtelijk niveau geldt dat de voorlichting over de onder het eerste punt genoemde onderwerpen slechts wordt gegeven door de directeur-generaal Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) aangezien hij, door zijn aanwezigheid bij de ministerraadsvergaderingen, in staat is een afweging te maken over de informatie die al dan niet gegeven kan worden. Indien een afspraak wordt gemaakt zoals bedoeld onder het tweede punt dan kan de informatievoorziening, na overleg met de directeur-generaal RVD, ook lopen via de directeur voorlichting van het betreffende ministerie;
- Ambtenaren die geen deel uitmaken van de directie Voorlichting van een ministerie mogen geen toelichtingen geven in de pers, tenzij daarvoor door de directie Voorlichting toestemming wordt gegeven. De minister blijft de eerstverantwoordelijke voor het uitdragen van beleidsopvattingen;
- Indien een minister meent dat op zijn terrein corrigerende, respectievelijk aanvullende informatie nodig is om (dreigende) misverstanden te voorkomen of weg te nemen, dan neemt hij contact op met de minister-president. Dit kan zowel rechtstreeks als via de directeur-generaal RVD. In collegiaal overleg wordt dan afgesproken of actie naar de media nodig is en of dit zal gebeuren door de minister-president dan wel de betrokken minister. Indien dit overleg niet tot overeenstemming leidt, kan de kwestie worden voorgelegd aan de ministerraad, die daarvoor, zo nodig, apart bijeenkomt;
- Voor communicatie over beleidsvoornemens waarover het parlement zich nog niet heeft uitgesproken geldt de Richtlijn niet-aanvaard beleid. Communicatie over niet-aanvaard beleid is vaak wenselijk zodat de invoering van nieuwe wet of regeling op het geplande tijdstip kan plaatsvinden of omdat het thema breed in de maatschappelijke belangstelling staat en de overheid nog niet deelneemt aan de discussie.
5.8.9 Crisiscommunicatie (Handboek voor aantredende bewindspersonen - april 2013)
Wanneer de samenleving zich zorgen maakt of dreigt te ontwrichten, is crisiscommunicatie één van de belangrijkste instrumenten om de situatie weer te normaliseren. Crisiscommunicatie is gericht op het beantwoorden van de maatschappelijke informatiebehoefte, op schadebeperking en op betekenisgeving.
Crisiscommunicatie bij een (dreigende) crisis is in eerste aanleg een verantwoordelijkheid van het lokaal of regionaal bevoegd gezag en de betrokken departementale directies Communicatie. Indien nodig ondersteunt het Nationaal CrisisCentrum hen hierbij met adviezen, middelen en een netwerk van ervaringsdeskundigen.
Bij een lokale/regionale crisis met nationale uitstraling, of waar meerdere ministeries bij betrokken zijn, vindt coördinatie van de crisiscommunicatie op nationaal niveau plaats via het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie (NKC). De NCTV als voorzitter ICCB of de directeur Voorlichting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie kan het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie oproepen. Het NKC stelt de voor de woordvoering aangewezen bewindspersoon in staat om invulling te geven aan de rol van duiding en betekenisgeving richting de samenleving.
Bij een ernstige crisis kan het persoonlijk optreden van een minister of de minister-president in de media van grote invloed zijn op het verloop van de crisis. Het is dan ook van groot belang dat in de ICCB of MCCB in een vroeg stadium wordt afgesproken welke bewindspersoon optreedt en met welke boodschap. Soms zal dat de verantwoordelijke minister zijn, maar bij grote nationale crises zal de minister-president zelf het gezicht van de regering moeten zijn. Het spreekt voor zich dat in dat geval de andere bewindspersonen zich onthouden van optreden in de media, tenzij uitdrukkelijk anders is afgesproken.
Op het moment dat er sprake is van een nationale crisis, of wanneer deze dreigt, kan de ICCB ook opdracht geven tot de inzet van het Nationaal Voorlichtingscentrum (NVC). Deze fungeert als extra ondersteuning voor het NKC. Vanaf dat moment stuurt de nationale overheid de communicatie van de gehele overheid aan (rijk en regio's). Met de directeur-generaal Rijksvoorlichtingsdienst wordt de crisiscommunicatie afgestemd.
Wet openbaarheid van bestuur (Wet van 31 oktober 1991)
Intitule
Wet van 31 oktober 1991, houdende regelen betreffende de openbaarheid van bestuur
... [more]
Hoofdstuk I Definities
Artikel 1
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- document: een bij een bestuursorgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat;
- bestuurlijke aangelegenheid: een aangelegenheid die betrekking heeft op beleid van een bestuursorgaan, daaronder begrepen de voorbereiding en de uitvoering ervan;
- intern beraad: het beraad over een bestuurlijke aangelegenheid binnen een bestuursorgaan, dan wel binnen een kring van bestuursorganen in het kader van de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een bestuurlijke aangelegenheid;
... [more]
Hoofdstuk II Openbaarheid
Artikel 2
- Een bestuursorgaan verstrekt bij de uitvoering van zijn taak, onverminderd het elders bij wet bepaalde, informatie overeenkomstig deze wet en gaat daarbij uit van het algemeen belang van openbaarheid van informatie.
- Het bestuursorgaan draagt er zo veel mogelijk zorg voor dat de informatie die het overeenkomstig deze wet verstrekt, actueel, nauwkeurig en vergelijkbaar is.
Hoofdstuk III Informatie op verzoek
Artikel 3
- Een ieder kan een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf.
- De verzoeker vermeldt bij zijn verzoek de bestuurlijke aangelegenheid of het daarop betrekking hebbend document, waarover hij informatie wenst te ontvangen.
- De verzoeker behoeft bij zijn verzoek geen belang te stellen.
- Indien een verzoek te algemeen geformuleerd is, verzoekt het bestuursorgaan de verzoeker zo spoedig mogelijk om zijn verzoek te preciseren en is het hem daarbij behulpzaam.
- Een verzoek om informatie wordt ingewilligd met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 10 en 11.
... [more]
Artikel 6
- Het bestuursorgaan beslist op het verzoek om informatie zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken gerekend vanaf de dag na die waarop het verzoek is ontvangen.
... [more]
Hoofdstuk IV Informatie uit eigen beweging
Artikel 8
- Het bestuursorgaan dat het rechtstreeks aangaat, verschaft uit eigen beweging informatie over het beleid, de voorbereiding en de uitvoering daaronder begrepen, zodra dat in het belang is van een goede en democratische bestuursvoering.
- Het bestuursorgaan draagt er zorg voor dat de informatie wordt verschaft in begrijpelijke vorm, op zodanige wijze, dat belanghebbende en belangstellende burgers zoveel mogelijk worden bereikt en op zodanige tijdstippen, dat deze hun inzichten tijdig ter kennis van het bestuursorgaan kunnen brengen.
... [more]
Ad Hoc wetgeving
Volgens de berichtgeving in de MSM zou staatssecretaris Fred Teeven (Immigratie) hebben gesteld dat:
"Snowden maakt geen enkele kans maakt om in Nederland asiel te krijgen, omdat er geen sprake is van een acute noodsituatie. Iemand kan alleen asiel aan kan vragen als diegene in Nederland is."
;
Volgens Vluchtelingenwerk Nederland is dat een te beperkte benadering van de wetten. Marijke Bots wijst erop dat homoseksualiteit in Iran een overtreding van de wet is en dat het promoten van een politieke partij in sommige landen illegaal is. "Mensen uit die landen verlenen we ook politiek asiel. Het is dus een politieke keuze."
Dat blijkt ook wel uit de wijze waarop ad hoc wetten worden aangepast wanneer onze regering iets anders wil. Zo is er een discussie geweest over de legitimiteit van de erfopvolging maar ook over die van de wetgever zelf. En dat hebben ze met hun eigen wetjes (art.120 GW) lekker dichtgetimmerd door geen Constitutioneel Hof toe te laten. Zoals een bezoeker eind juni (maanden na de troonswisseling) opmerkte in de rechtbank Den Bosch bij het aanschouwen van het portret in wiens naam recht wordt gesproken: "Ze (zie linksboven op foto, red.) is nog steeds de baas!"
Het maken van wat wetsaanpassingen naar behoefte is dan ook een fluitje van een cent. Zoals Vluchtelingenwerk Nederland volkomen terecht opmerkt: "Het is een kwestie van politieke wil". En ook al zou die wil er wel zijn dan is het ook nog "Een kwestie van politieke lef". (En bereid te zijn om de hieruit voortvloeiende internationale politieke baantjes kwijt te raken.) Een paar voorbeelden:
Wet i.v.m. het overgaan van de Kroon op een Koningin
Intitule
Wet van 22 juni 1891, betreffende de wettelijk vastgestelde formulieren, ambtstitels en officieele benamingen in verband met het overgaan van de Kroon op eene Koningin
Aanhef
In naam van Hare Majesteit WILHELMINA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz. Wij EMMA, Koningin-Weduwe, Regentes van het Koninkrijk,
Allen, die deze zullen zien of hooren lezen, saluut! doen te weten:
Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat eene voorziening bij de wet noodig is met betrekking tot de wettelijk vastgestelde formulieren, ambtstitels en officieele benamingen in verband met het overgaan van de Kroon op eene Koningin;
Zoo is het, dat Wij, den Raad van State gehoord en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
Artikel 1
Zoolang eene Koningin de Kroon draagt, wordt bij het gebruik van alle wettelijk vastgestelde formulieren, ambtstitels en officieele benamingen, waarin het woord "Koning" voorkomt, in plaats daarvan het woord "Koningin" gebezigd, met inachtneming van de daardoor noodzakelijk wordende taalkundige veranderingen.
Artikel 2
Voor de rechtsgeldigheid van de toepassing sedert den overgang van de Kroon op HARE MAJESTEIT WILHELMINA aan wettelijk vastgestelde voorschriften betreffende formulieren, ambtstitels en officieele benamingen gegeven, maakt het geen onderscheid of daarbij het woord "Koning" dan wel het woord "Koningin" met inachtneming van de daardoor noodzakelijk geworden taalkundige veranderingen, gebezigd is.
Artikel 3
1. Deze wet is ook verbindend voor de koloniën en bezittingen in andere werelddeelen.
2. Zij treedt in werking op den 1sten September 1891.
Lasten en bevelen, dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst, en dat alle Ministerieele Departementen, Autoriteiten, Colleges en Ambtenaren, wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven op het Loo
den 22sten Juni 1891
EMMA.
De Minister van Buitenlandsche Zaken,
HARTSEN.
De Minister van Justitie,
RUYS VAN BEERENBROEK.
De Minister van Binnenlandsche Zaken,
DE SAVORNIN LOHMAN.
De Minister van Marine,
KRUYS.
De Minister van Financiën,
GODIN DE BEAUFORT.
De Minister van Oorlog,
J. W. BERGANSIUS.
De Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid,
HAVELAAR.
De Minister van Koloniën,
MACKAY.
den achtsten Juli 1891.
De Minister van Justitie,
RUYS VAN BEERENBROEK.
Ja, da's honderd jaar geleden zegt u dan. Dat doen we nu niet meer. Ohnee? Wat dacht u dat er vorig jaar met de kroonswisseling was gebeurd dan? En een wet hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn (als je tenminste alle aanhef-ballast weglaat). Een wet kan uit één enkele zin bestaan. Let op dit vind ik een van de fraaiste voorbeelden (gegeven tijdens de wintersportvakantie in Lech), en die schrijf je dus in tien minuutjes (en daar hoef je niets eens staatsrecht voor te studeren):
Wet Stichting Instuuut Clingendael
Intitule
Wet van 29 december 1982, houdende machtiging tot mede-oprichting van de Stichting Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen "Clingendael"
Aanhef
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is dat de Staat overgaat tot mede-oprichting van de Stichting Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen "Clingendael" en dat daartoe ingevolge artikel 40 van de Comptabiliteitswet 1976 (Stb. 671) machtiging bij de wet vereist is;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
Artikel 1
Onze Minister van Defensie wordt gemachtigd mede op te richten de Stichting Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen "Clingendael".
Artikel 2
Deze wet treedt in werking met ingang van de eerste dag na datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 3
Deze wet kan worden aangehaald als Wet Stichting Instituut Clingendael.
Lasten en bevelen, dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst, en dat alle ministeriële departementen, autoriteiten, colleges en ambtenaren, wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven te Lech
29 december 1982
Beatrix
De Minister van Defensie,
J. de Ruiter
de eenendertigste december 1982
De Minister van Justitie,
F. Korthals Altes
Dus als onze Koning (eventueel vanaf het strand op Ibiza) een ad hoc-wetje voor Snowden wil maken krijgt hij, de Raad van Klokkenluiders gehoord hebbende, hierbij gratis de wet aangeboden. En die mag wat mij betreft zo, zonder enige coyprights verschuldigd te zijn, gepubliceerd worden in de Staascourant.
|
Ik beperk me tot artikel 1 en neem voor de rest mutatis mutandis de wet Clingendael over, en waar nodig wordt Koningin vervangen door Koning.
Artikel 1
Onze Minister van Binnenlandse Zaken wordt gemachtigd de klokkenluider Edward Snowden asiel te verlenen op basis van humanitaire gronden.
Helemaal wettig en rechtsgeldig. Klaar is Kees. Of Willem in dit geval.
De hele discussie kost meer moeite en geld. Het is slechts een kwestie van politieke wil. En natuurlijk moet je het lef hebben om niet toe te geven aan een bully-grootmacht en niet bang te zijn voor het risico een wedgie op te lopen. De vraag rest dan: Wie dient onze regering? Het eigen volk? Of een mensenrechten schendende staat?
|
Gerelateerde informatie:
02.02.2013 weblogWillem Alexander en Maxima
17.02.2013 weblogCensuur in de media
25.05.2013 weblogJournalistiekem
02.06.2013 weblogOverheidsexecuties
07.06.2013 weblogDemonstreren voor vrijheid
22.06.2013 weblogMos & Co. witz
26.06.2013 weblogCyber War
16.04.2013 overheidHandboek voor aantredende bewindspersonen
13.06.2013 RavotROpen brief aan Lubbers en van Agt
wikipediaJaap de Hoop Scheffer
19.06.2013 EODe vijfde dag: Mensenrechtenschendingen bij asielzoekers
13.08.2012 youtubeAd van Rooij en Rob Brockhus over de Grondwet
wikpediaToetsingsrecht
author: Ton | published: 03.07.2013 | updated: 03.07.2013 | comments: allowed
|