Er is geen CSS ondersteuning. Zonder CSS is alleen de onopgemaakte HTML zichtbaar.

Joint Strike Fighter F-35A

Jongens- of meisjesdroom?
Ieder mens droomt. Meestal kan ik die van mij me 's-morgens niet meer herinneren. Hoewel dromen medisch/psychologisch functioneel zijn, zijn ze buiten de vampier- of matrixtijden niet erg praktisch. Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in mijn dromen. Als ik ergens van (dag)droom probeer ik dat werkelijkheid te laten worden.

En zoals menig jongentje wilde ik piloot of astronaut worden. Het dichtste wat ik bij de laatste ben gekomen is mijn gesprek met prof. dr. Wubbo Ockels en zijn vrouw Joos, vorig jaar op ÖDTÜ/METU University in Ankara. Maar piloot ben ik zelf wel. Weliswaar maar van een SEP-RT (Single Engine Piston). De Multi Engine, High Performance, Pressurized endorsements zullen er wel niet meer inzitten. Zelfs als ik dat fysiek nog aan zou kunnen, financieel kan ik me dat zeker niet permitteren. Ik beschik niet over miljarden belastinggeld.

Ook sommige meisjes dromen ervan. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert bijvoorbeeld. Haar heb ik inmiddels alweer zo'n vijftien jaar geleden ontmoet. Op een bijeenkomst van de VVD in Tilburg. Ze leek me competent en een harde werkster. Haar droom om minister te worden heeft ze waargemaakt. Haar droom om MP te worden zal net als mijn droom om astronaut te worden iets te hoog gegrepen zijn. Maar dromen mag je hebben. Als je ze maar wel zelf betaald en niet de belastingbetaler er voor op laat draaien.

The American Dream? Only in America.
De (Noord) Amerikanen dromen ook heel wat af:
"We are the greatest!"
"Ours is much bigger!"
"The World Leader!"
"World's Peacekeeper!"
"The best of the Galaxy!"
"Hell, mr. Universe!"

 R.I.P. En het resultaat van "World's Peacekeeper" is dat de world "Rest In Pieces". Vietnam, Korea, IRAK, Afganistan zijn de bekendste. Maar daarnaast zijn er nog meer bekende onruststookgebieden. Niet alleen het Midden-Oosten en Noord-Afrika, maar ook de EU, Midden Amerika, Zuid-Amerika, China. Ik weet zo 1-2-3 geen land op te noemen waar Amerika de populariteits-poll zou winnen. Zelfs in Amerika zelf niet!

Open brief van Edward Snowden's vader Lon
Maar wel natuurlijk bij onze eigen "leiders". Zo'n de Hoop-Scheffer bijvoorbeeld, waar ik u gisteren al over vertelde. En onze naïeve achtereenvolgende premiers, die denken dat ze banen kunnen scheppen door geld aan het buitenland te geven. En om het volk dan maar een bliksemafleider (heet het toestel daarom "Lightning"?) te geven voor alle mensenrechtenschendingschandalen (extra scrabble/wordfeud-punten!) wordt er eventjes (binnen een week? meer bliksemssnel kan haast niet!) de regering van Egypte afgezet. Ik betwijfel of het volk daar in trapt. Turkije in ieder geval niet. Een enkele loyale minister Timmermans misschien? Een kleine prijs om de tier-1 status te behouden.

Kleine prijs?
In Amsterdam kan het parkeertarief oplopen tot maximaal € 80,= per dag. Volgens de NOS zijn deze daarmee de hoogste ter wereld. Dat geldt voor een auto (M/V, XL/XS). Wil je echter een voortijdig opgeleverd proefrit showroom-model stallen van, laten we zeggen een F-35, dan kost dit in Elgin, Florida (USA) € 19.167,= per dag.

De stalling van een boot of caravan kost gemiddeld € 50,= per m² per jaar oftewel € 0,14 per dag. Voor een F-35A, met een oppervlakte van 168m² (L:15,7m x B:10,7m), zou dat uitkomen op € 23,= per dag. Laten we zeggen, afgerond inclusief uitgebreide bewaking en olie verversen, € 1.916,= per dag. Maar niet 10x zo veel!

Volgens onze deskundologen en ministers zal ik, als gewone plebejer, het wel niet zo goed begrijpen. Maar een verwarmde stalling op Lelystad Airport kost toch echt maar € 3.600,= per jaar. Als we die dan laten bewaken door onze eigen marechaussee dan moeten er toch een paar centen te besparen zijn, ook als ik het niet begrijp.

Wat krijgen we voor dat geld?
€ 4,5 miljard is 4.500.000.000,= euro / 17.000.000 inwoners = € 264 p.p. Voor nog geen 1.000 euro per gezin mag u zich de trotse (timeshare)eigenaar noemen van een F-35A. Dat terwijl Emile Ratelband 20x zo veel heeft moeten neertellen voor een tweedehandsje.

Geen geld dus. Dat denkt onze regering tenminste. In ieder geval niet van henzelf, maar van de belastingbetaler. En als het nou een echte timeshare was, dan zou ik het nog wel willen ook! Alleen vervelend dat ik € 0,70 per liter moet betalen. Ook niet veel geld dus. Immers met brandstofprijzen is Nederland het duurste van Europa. Maar daar komen wel de parkeerkosten dus nog bij...

Wat kunnen we er mee?
Ik persoonlijk niets. Ook al heb ik een vliegbrevet, ik krijg dat ding nog niet eens opgestart. En als ik mijn rating al zou halen dan kan ik me daar hooguit 2222km mee verplaatsen. Ik zou niet eens naar mijn dochter in Turkije kunnen vliegen, zonder onderweg te moeten bijtanken (volle tank kost: 8.165kg x € 0,70, oftewel € 5.710,=). Voor een retourtje (exclusief bonuspunten op mijn airmiles-kaart) of een zondagsvlieger-tourtochtje moet ik dan eerst de staatsloterij winnen. Dat blijft dus een droom.

Maar ook snap ik niet goed wat de Nederlandse Staat er mee moet. Binnen 2.222 kilometer kan ik geen directe staatsvijanden vinden. Nouja, misschien enkele "Bilderbergers" dan. Maar om daarvoor een F-35A STRIKE (geen defense/"police-training") fighter te gebruiken lijkt mij een beetje overkill.

Om er mee te kunnen spelen moet je er dus een (zee)trailer bij kopen of huren. Van, alweer, de Amerikanen. Nu ken ik de stallingskosten daarvan niet, maar die zullen wel hoger liggen dan die op de moerasgrond in Florida.

Maar mijn grootste zorg is wie nou eigenlijk de baas is van deze timeshare, aangesmeerd aan onze politici tijdens hun vakantietripjes. Het busreisje was gratis, koffie met gebak erbij, en hoppa je zit eraan vast. Maar goed dat ze niet zelf hoefden te betalen.

Met de huidige spionageschandalen, waarbij onze diplomaten worden afgeluisterd in Brussel, kun je toch niet zo naïef zijn om te denken dat de electronica in de JSF zonder "bugs" zit? Ik durf te wedden dat zelfs de automatische piloot op afstand automatisch is. Zoals ik schreef in het artikel over cyber warfare kunnen auto's op afstand worden overgenomen. Welke garanties hebben wij dat we zelf baas zijn over onze eigen toestellen? Of zijn we alleen maar sponsors van de Amerikaanse wapenindustrie?

In dat laatste geval wil ik de koop ongedaan maken en mijn geld terug. Dan maar een droom/illusie minder. Dat kan dan een korte vergadering worden, vanavond, aan de vooravond van een twee maanden durende vakantie reces. Edward Snowden (en anderen in een noodsituatie) moeten maar even twee maanden wachten. Andere prioriteiten, mijnheer!



Gerelateerde informatie:
author: Ton   |   published: 04.07.2013   |   updated: 04.07.2013   |   comments: allowed

complotarchivecommunityliteraturesources