Er is geen CSS ondersteuning. Zonder CSS is alleen de onopgemaakte HTML zichtbaar.

De Rijksdienst voor het Wegverkeer
Gisteren heb ik me de nodige kilometers verplaatst over de Nederlandse snelwegen. Nu moet ik zeggen dat zoiets een heel avontuur is. Ik heb mijn rijbewijs in 1976 gehaald. In al die jaren heb ik ook vele honderdduizenden kilometers gereden, dus met mijn rij-uren zit het wel goed.

Nu hoef je weliswaar (nog) niet al je rij-uren in een logboek te registeren (zoals bij een vliegbrevet), iedere vijf jaar een nieuw examen af te leggen voor de verlenging, de laatste kaarten ter beschikking te hebben, je vooraf te melden bij de verkeerstoren en je rijplan door te geven, compleet met ETA (estimated time of arrival) and POB (persons on board), maar dat is met onze huidige controlerende overheid waarschijnlijk ook maar een kwestie van tijd.

Veel van dat werk is al overgenomen door de camera's boven de weg met hun "trajectcontrole", "fiod-fuiken" en "debtscan". We hoeven ons geen zorgen te maken over stiekeme NSA-activiteiten, onze overheid doet het open en bloot.

Maar sinds 1976 is er wel veel veranderd. Een van die zaken is de maximum snelheid. En de VVD is daar maar wat trots op. Het meest belangrijke onderdeel uit het verkiezingsprogramma: overal lekker 130 km/u rijden! Het probleem van oud-minister Neelie-Kroes herken ik niet. Zodra ik in de auto stap zet ik de cruise-control aan, en bij ieder bord dat ik passeer zet ik deze op de maximaal toegestane snelheid. Op die manier weet ik zeker dat ik door op de knoppen met [CANCEL] en [RESUME] te rijden het maximum nooit overschrijdt.

Maar een probleem is wel het instellen van dit maximum. Helaas moet ik zeggen dat me het vaak niet duidelijk is. De snelwegen staan vol met allerlei borden en je weet eigenlijk nooit wat de plaatselijke maximum snelheid is. Nu is dit volgens Opstelten en Teeven helemaal geen probleem. Voor iedereen met drie academische titels (zoals ondergetekende) moet dat simpel te begrijpen zijn. Onze overheid heeft er zelfs hele slimme systemen voor bedacht: strepen.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Verkeersborden gaan weer voor strepen. We hebben dan achtereenvolgens de snelheidsindicaties op de hectometerpaaltjes, de reguliere verbodsborden en de matrix borden. En daarnaast zijn er nog subspecificaties zoals "tussen 07:00 en 19:00", "bij nat wegdek", "car-pool-strook open". En staat er geen bord in de middenberm dan is de flistboete ongeldig.

Resumerend: strepen - borden langs de weg - border boven de weg.

Het vervelende is dat je bij de rechter wel moet kunnen bewijzen dat er geen bord stond. Dat zien we nogal eens bij "wegwerkzaamheden". Het "einde alle verboden" bord wordt zelden geplaatst. Maar bewijs maar eens dat er geen middenbermbord stond. Ik heb daar het volgende op gevonden. Al rijdende achter het stuur maak ik voortdurend filmopnames van wat links, rechts en boven me gebeurd. Daarmee is de bewijskracht van mijn rechtszaken een stuk sterker geworden.

Een van die borden ziet u op de foto hierboven. Deze stond achter de bosjes, zodat je die pas op het laatste moment ziet. En verder moet je je natuurlijk niet laten afleiden door alle reclames die er langs de weg staan. Als de overheid er maar aan kan verdienen. Op die manier verkopen ze ook hun industrieterreinen: "Met zicht vanaf de A2".

Ga goed voorbereid op weg   -   VanAnaarBeter.nl               Social media doe je niet achter het stuur maar op een  P 

Maar de boodschap op dit bord is gelukkig ook terug te vinden op de matrixborden boven de weg. Het matrixbord is een soort van lichtkrant, waarmee de RDW SMS-berichten kan sturen naar de reiziger onderweg op de weg. In plaats van op het verkeer te letten kijk ik dus voortdurend omhoog. Gisteren kreeg ik "van boven" twee boodschappen door. (Ik klink als Jomanda of Ogilvie.)

1) Ga goed voorbereid op weg. VanAnaarBeter.nl
Vervelend, dat had ik niet gedaan. Als ik ga vliegen check ik uitgebreid de meteo, de NOTAM's, para-droppings, etc., maar gisteren vertrouwde ik blindelings op mijn Tom-Tom i.p.v. op de Ton-Ton. Dus toen ik het bericht op het matrixbord las, pakte ik meteen mijn smartphone en zocht op de weg het web naar de website die me werd aangeraden. Jammer dat ze me geen aanklikbare link hadden toegestuurd. Ze kunnen zelfs stealth-smsjes toesturen, dus waarom deze niet?

Enfin ik wil natuurlijk meteen de app downloaden. "Wilt u via uw mobiel op de hoogte blijven van wegwerkzaamheden op uw route? Met de vanAnaarBeter-app kunt u via uw iPhone of Androidtoestel informatie opvragen over (geplande) wegwerkzaamheden aan rijkswegen in Nederland. Het is ook mogelijk om uw eigen routes in te voeren en automatische meldingen van wegwerkzaamheden op uw route te ontvangen. Tevens kan er naar wegwerkzaamheden worden gezocht op datum of wegnummer. De app helpt u om hinder te vermijden en uw reistijd te verkorten. Ga goed voorbereid op weg en download de app." En ik maar zoeken met 130 km/uur, maar geen windowsphone-versie te vinden. Dus ik tik een emailtje in en verstuur deze naar Rijks-Wat-Er-Staat, en krijg prompt een reactie van ze terug op het volgende matrixbord.

2) Social Media achter het stuur? Ga naar een [P]
Ik pak mijn laptop en start deze op om te kijken waar de dichtsbijzijnde parkeerplaats te vinden is. En dat is een ook heel gezoek. Het beste kunt u gokken op benzinestations langs de weg, want veel meer parkeerplaatsen zijn er niet te vinden. Dus ik besluit een tweet te kwetteren naar mijn mede-weggebruikers om te vragen of zij ergens een [P] hebben gezien. Ik moest ergens parkeren want de SMS-boodschap boven de weg klonk erg dwingend: JIJ mag niet SMS-en op de weg, alleen WIJ mogen dat.

Uiteindelijk ben ik dan toch nog veilig aangekomen. Meer dan een halfmiljoen schadevrije kilometers, dankzij de goede begeleiding van de mensen van de autoverkeersleiding in de rijtorens langs de weg. Wat een fantastische technieken gebruiken ze toch tegenwoordig.

De volgende keer zal ik maar eens vriendelijk naar alle camera's boven de weg zwaaien om ze te bedanken. Wel lastig dat ik daarvoor over de stoelen moet hangen en door de achterruit moet kijken. Maar deze helden die mij dagelijks redden verdienen een bedankje....




author: Ton   |   published: 23.09.2013   |   updated: 23.09.2013   |   comments: allowed