aan | Hans Bakker |
c.c. | Henk Krol, Martin Vrijland |
datum | zaterdag 1 februari 2014 11:06 |
onderwerp | Enkele vragen over uw verklaringen over de heer Demmink |
Geachte heer Hans Bakker.
Mijn naam is Ton Hofstede. Ik doe (niet uit hoofde van een functie maar privé) onderzoek naar problemen en mogelijk twijfelachtige zaken op het Ministerie van Justitie, waaronder ook zaken die spelen rondom de affaire Demmink. Ik ben met name op zoek naar de feiten tussen de geruchten en ik publiceer daar ook over op de website
www.hetHaagseComplot.nl.
In uw interview met de heer Martin Vrijland
www.youtube.com/watch?v=92bsxOrRKg4 van 31.01.2014 omstreeks 19:30u vertelt u een aantal zaken waar ik een paar vragen over heb. Hieronder schrijf ik wat ik heb begrepen uit uw verslag en ik heb in blauw er enkele vragen van mij tussen gevoegd. Ik zou het zeer op prijs stellen als ik daar van u duidelijkheid over kan krijgen. Bij voorkeur via e-mail, maar ik ben ook bereid om bij u thuis langs te komen voor een persoonlijk gesprek. Zelf woon ik in Den Bosch.
In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
De chauffeur van Demmink
De thans 69-jarige Hans Bakker heeft in de ter discussie staande periode '92-'96 zelf Demmink vier jaar als chauffeur woon-werk-verkeer gereden, afgewisseld met Rob Mostert, die de vaste chauffeur van de Staatssecretaris Aad Kosto was. Een auto met chauffeur was natuurlijk veel meer status dan een gewone taxi. In die periode was Demmink DG Rechtspleging en vanaf '93 DG Internationale Aangelegenheden en Vreemdelingenzaken. Hij werd geacht zijn vervoer te delen met anderen.
Vanaf 1996-2002 was de heer Bakker verantwoordelijk voor de indeling van alle ritten op het ministerie van justitie (behalve dan die van de ministers en staatssecretarissen, die geen verantwoording wilden afleggen). Daarna is hij in 2002 voor de Haagse Rechtbank gaan werken.
VRAAG 1: Was u direct werkzaam voor het ministerie of werden uw vervoerswerkzaamheden extern ingehuurd? Heeft u iets tastbaars waaruit uw functie blijkt? Bijvoorbeeld een kopie van uw personeelspas of een controleerbaar personeelsnummer?
Justitie was destijds het enige departement dat volgens de arbeidstijdenwet werkte, en daarom kon er geen auto van 's-avonds 18:00 tot de volgende ochtend 09:00 klaar staan. Demmink was vaak nog laat op het departement te vinden omdat er thuis niemand op hem wachtte. Zelfs geen hond.
De chauffeur Mostert was volgens Bakker dus niet de vaste chauffeur van Demmink. De vrouw en dochter van Mostert zijn door Panorama in 2003 bezocht en zouden woorden in de mond hebben gelegd gekregen en deze zouden verkeerd zijn opgetekend. Rob zelf was hartpatiënt en is in de ochtend thuis op zijn overloop (op 50 jarige leeftijd ???) overleden aan een hartstilstand. Volgens de heer Bakker hadden Demmink, intimidatie of bedreigingen daar helemaal niets mee te maken.
VRAAG 2: De publicatie in Panorama was in oktober 2003. Wanneer is Mostert overleden? Is dat gebeurd ten tijde van de publicatie? Weet u een datum? U zegt dat alleen de vrouw en dochter zijn bezocht. Was dit dan na de publicatie en de dood van Rob? Waarom werden zij dan bezocht? Heeft u contactgegevens van de weduwe van de heer Mostert?
VRAAG 3: Was u de superieur van Mostert? Zo nee, wie dan? Klopt het dat de heer Mostert bij u geklaagd heeft over het gedrag van Demmink? Wat waren de klachten van Mostert? U noemt zelf Demmink "niet zo'n aardige man". Heeft u zelf klachten over Demmink?
De publicaties in Panorama
Hans Bakker is degene geweest die (op 07.10.2003 of 18.10.2003 ???) het gesprek met Krol, Hitzert, Knijff en Demmink heeft gearrangeerd, een dag voordat de publicatie op 08.10.2003 van Panorama en Gay-krant uitkwam. Volgens deze publicatie zou Demmink, met zijn dienstauto, naar het Anne Frankplantsoen in Eindhoven zijn geweest. De getuige Frank Leenders zou dat bij de politie hebben aangegeven. De heer Bakker hoorde op de radio het een en ander over Demmink en heeft toen Henk Krol gebeld en met hem gesproken in een cafétje in Oirschot.
"
Ik bemoeide me er toen mee omdat al die publicaties... ik ben er van overtuigd dat dat hele pedofilie niet waar is. Wat er niet is kun je ook niet zien. Het is een volkomen uit de lucht gegrepen verhaal." Bakker vond Knijff niet zo sterk. Hij stond zo te schutteren dat dat voor Bakker de reden was om het eens een keertje uit te praten en het dan misschien op te lossen. Want echt, het is van A tot Z, nou ja, van A tot X is het flauwekul.
VRAAG 4: U zegt dat u na de publicatie (op 08.10.2003) dit hoorde en daarna contact zocht. Maar wat ik begrijp uit de tijdlijn van de Demmink-Doofpot is dat uw gesprek al heeft plaats gevonden voor de publicatie (op 07.10.2003). Wanneer heeft u voor het eerst met Krol gesproken? Voor de eerste publicatie (08.10.2003), voor het gesprek bij Demmink thuis (19.10.2003) of voor de tweede publicatie/rectificatie (05.11.2003).
VRAAG 5: Uit hoofde van welke functie had u toegang tot Demmink, anders dan als zijn chauffeur? Wie was uw eigen leidinggevende? Heeft u hierover ooit contact gehad met andere mensen van het ministerie? Zoja, met wie? Zonee, waarom vond u dat u zelf beter kon bemiddelen dan een ervaren jurist?
De heer Bakker heeft (een kopietje van) een handgeschreven briefje van Krol. Hij dacht van "
dat is wel handig, en daarom had hij het ook bewaard." En, zo is hij dan wel, heeft dat bij Demmink gebracht. Want dat was ook de bedoeling. Na afloop van het gesprek tussen Bakker en Krol vroeg Krol daarom. Maar Bakker zat in een moeilijke tijd, want toen berichten in die sfeer kwamen, mocht van Donnner niemand op het departement zich er over uitlaten op straffe van ontslag. De volgende dag (19.10.2003 ???) was dan dat gesprek waar Bakker dan niet bij was: (a) niet voor genodigd en (b) er niet bij willen zijn. Hij citeert uit deze handgeschreven brief van Henk Krol.
"
Wellicht zijn enkele van onze bronnen niet eerlijk geweest of hadden ze andere belangen. Dat kon ik natuurlijk niet uitsluiten. Omgekeerd regent het nog steeds nieuwe verklaringen. Een persoonlijk gesprek zou veel kunnen ophelderen...
En na een gesprek vandaag met de heer Bakker en eerdere gesprekken met hem en de heer Knijff denk ik dat er gezocht zou kunnen worden naar een oplossing van 'onze kwestie' op een manier die recht doet aan uw en mijn belang. Van de heer Knijff had ik al begrepen dat u en hij zijn uitgegaan van mijn ter goeder trouw bij het ter discussie stellen van kwalijke kwesties."
VRAAG 6: Uit uw verklaring begrijp ik dat u die gehad heeft van Krol in het café te Oirschot. Welk café? Krol zou u dat briefje hebben overhandigd dat u de volgende dag aan Demmink hebt gegeven. Dat begrijp ik niet want deze affaire speelt in 2003 en u zou sinds 2002 niet meer voor het ministerie werken en zelfs sinds 1996 niet meer voor Demmink. Hoe kwam u dan in 2003 in contact met Demmink?
VRAAG 7: Waarom heeft u een kopie gemaakt van dat briefje? Waarom leek u dat wel handig? En waarom heeft u dat meer dan 10 jaar bewaard, ook nu nog jaren na uw pensioen? En waarom wilt u dat niet overhandigen? Ik heb wel meer e-mails van Krol (zie ook mijn website).
De verdere contacten van Demmink
Wat volgens Bakker wel klopt is dat Demmink een Tsjechische vriend Libor Čtvrtlík (naar schatting 30-35 jaar oud) had die in de zomer twee keer per jaar bij hem op bezoek kwam en porno acteur was onder de naam Pavel Čuk. Bakker zelf is nooit in Tsjechië geweest en is ook nooit zijn "rechterhand" geweest. Hij was zijn chauffeur.
Demmink zat in het Stichtingsbestuur van de Opera en ging altijd met een wat oudere dame (die een paar straten verder op de gracht woonde) naar de Opera. Verder kwam de man nergens. Nou ja een keer tot 's-morgensvroeg 06:00 dineren in een restaurant met Doctors Van Leeuwen.
Tot slot bevestigt Bakker nog dat de speciaal voor de TV-uitzending ingesproken transcriptie van het tap-verslag niet de echte stem van Demmink is en dat De Roestige Spijker van de familie Poot is. Deze laatste is overigens pas een jaar actief. De heer Cees Poot zou ook nog eens bij Bakker op bezoek zijn geweest. De vrouw van Bakker heeft Demmink eenmaal ontmoet bij Sail Amsterdam, waar Bakker hem toe naar toe heeft gebracht.
VRAAG 8: U stelt dat Demmink alleen recht had op woon-werk-verkeer. Weet u of Demmink met vervoer vanuit het ministerie ook bij andere gelegenheden dan Sail gebruik heeft gemaakt van ministerieel vervoer? U weet blijkbaar ook van de Opera-bijeenkomsten en zijn, wat u noemt 'chaperonne'. Gebeurde dit dan ook met de dienstauto? Is Demmink wel eens met een dienstauto naar Praag of Eindhoven gereden?
Graag verneem ik uw antwoorden en toelichting op mijn bovenstaande vragen.