Top-mannen van justitie: de gevangenisdirecteuren
Vrijdag ontving de Tweede Kamer een brief van de inmiddels gepensioneerde directeuren Penitentiaire Inrichtingen Jacques van Huet
1 en Bart Molenkamp
2. Twee topmannen binnen het Ministerie van Justitie die leiding hebben gegeven aan het Nederlandse gevangeniswezen. Tijdens de verhoren van de Stichting De Roestige Spijker hebben zij onder ede belastende verklaringen afgelegd over de gang van zaken op het ministerie met betrekking tot de affaire SG-MinJus Joris Demmink. Een kopie van hun brief werd o.a. gezonden aan het HHC
3, het KN
4 en WIH
5.
In hun brief wijzen zij de Kamerleden erop dat " Demmink op de invloedrijkste scharnierpost van het rechtssysteem is benoemd. Een functie die grote invloed heeft op onder meer het Openbaar Ministerie en de Politie, maar ook op de Rechterlijke Organisatie. Daarnaast is deze functie het scharnierpunt tussen de ambtelijke organisatie en de politiek. Dit laatste betekent dat alle informatie van Minister en Staatssecretaris aan de Kamer via de Secretaris-Generaal wordt verstrekt."
Dat is nogal wat. Wat bezielt twee oud top-mannen om zich niet over te geven aan hun welverdiende pensioen, alle sores achter zich te laten en te genieten van de rust en de onbezorgdheid? Waarom steken zij hun nek uit en zetten zij jaren later alsnog een Amber-alert uit?
Voor hun toekomstige carrière hoeven zij zich niet meer in te spannen. Die tijd is voorbij. Vrienden maken doen ze er ook niet mee. Het lijkt er eerder op dat, nu zij zonder last of ruggespraak vrijuit kunnen spreken, ze willen corrigeren wat ze eigenlijk al veel eerder hadden willen doen. Een nobele daad verrichten en een betere wereld achterlaten aan hun (klein)kinderen. Dat is ook een manier van gepensioneerde opa's die oppassen.
Top-mannen van justitie: de Secretaris Generaal
Met hun brief geven zij een belangrijk punt aan: de scharnierfunctie van Joris Demmink. Maar een scharnierfunctie is onderhevig aan de wetten van de mechanica: ARBEID = KRACHT x ARM
6.
Via een hefboom kun je, indien je positie t.o.v. het draaipunt van de arm gunstig is, met weinig last een grote macht uitoefenen. Eén man kan daarmee een groep mensen onder bedwang houden.
De super-top-posities binnen een ministerie (dat is die van de Secretaris-Generaal) is dan ook een hele machtige. Vaak machtiger dan die van de Minister. Een minister verdwijnt na vier jaar weer, de SG blijft zitten. Soms (veel) te lang achtereen. Dat laatste is althans een publieke vraagstelling die Van Huet en Molenkamp bij de Kamer neerleggen. Hoe is het mogelijk dat één man, en dan ook nog eens eentje van niet onbesproken gedrag (een gewoon mens komt daarmee niet aan -wel in- de bak
7) zolang kan blijven zitten?
Tijdens mijn geneeskunde studie aan de VU kreeg ik van mijn professoren een standaard antwoord:
De vraag stellen = de vraag zelf beantwoorden. Zoek het zelf maar op en vertelt u het mij.
" Hoe is het mogelijk dat één man ..."
Is het wel één man? Hoe zit dat met anderen? Wie heeft hem aangesteld? Waarom? Hoe?
Little brother is watching back
Eind juni 2012 had JD-tv een onverwachte ontmoeting met Joris Demmink. De volledigde registratie staat in "Aflevering 26: Op zoek naar Joris - Deel 5"
8. Hij wist daar de enige reactie van betrokkene ooit te ontlokken en op camera vast te leggen. Een unieke registratie over iemand die zijn best doet om onzichtbaar te blijven. Overvallen buiten zijn natuurlijke habitat, maar kennelijk wel nog steeds binnen zijn comfort-zone. Er is slechts één moment waarop je het gezicht ziet betrekken (1 minuut 11 seconden).
Vraag: Zit er een kern van waarheid in, want dat vragen veel mensen zich nog steeds af? Antwoord Joris Demmink: Ik zou bijna zeggen, uiteraard niet!
Joris Demmink liep daar samen met Ton Annink, trachtte vragen van bezorgde burgers te ontwijken, gaf duidelijk aan dat hij nergens op wilde reageren en dat in het verleden ook al niet gedaan had. Nog geen bedankje voor een toegezonden boek kon er vanaf. De standaard reactie van onze "dienstbare ambtenaren". Alleen de WOB in combinatie met de Awb kan enig fatsoen bij ze afdwingen, omdat anders de bestuursrechter het laatste woord krijgt.
De parallel carrière
| | |
naam | Joris Demmink | Antonius Hermanus Christoffel Annink |
geboren | 11.12.1947 Laren (NH) | 13.05.1953 Hengelo (Ov.) |
politieke partij | VVD | PVDA |
studie | Nederlands recht | bedrijfseconomie |
1971 | Min Def: medewerker DJZ, afd. Wetgeving en Publiekrecht |
1972 |
1973 | Min Def: plv. Hoofd DJZ/WP |
1974 |
1975 | Min EZ: beleidsmedewerker |
1976 |
1977 | Min Def: Hoofd DJZ/WP |
1978 |
1979 |
1980 | Min Fin: inspecteur Rijksfinanciën |
1981 |
1982 | Min Jus: plv. DG-POL politie |
1983 | Min VWS: plv. DG |
1984 |
1985 |
1986 |
1987 |
1988 | Min Jus: hoofd directeur DP&O RR Personeel & Organisatie en Rechtspleging |
1989 |
1990 | Min Jus: DG RR Rechtspleging en Rechtshandhaving |
1991 |
1992 |
1993 | Min Jus: DG IAG/VZ Internationale Aaangelegenheden en Vreemdelingenzaken |
1994 |
1995 | Min BZK: DG personeelsbeleid en plv. SG |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 | Min BZK: DG openbare orde en veiligheid |
2000 |
2001 |
2002 | Min Jus: SG |
2003 | Min Def: SG
Voorselectiecommissie topmanagement ABD |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 | 01.11.2012 met pensioen | Min SZW: SG |
2013 |
2014 |
bronnen |
• parlement.com
• meldDemmink |
• parlement.com
• AlgemeneBestuursdienst.nl
• AlgemeneBestuursdienst.nl
• Telegraaf
|
author: Ton | published: 04.05.2014 | updated: 04.05.2014 | comments: allowed
|