
De affaire Joris Demmink   (uncensored version Wikipedia) 

 

De Affaire Joris Demmink duidt op verschillende affaires die vanaf 1998 rond Joris Demmink 
hebben gespeeld. Joris Demmink is sinds 2002 secretaris-generaal van het ministerie van 
Justitie, hij is verschillende malen in opspraak geraakt omdat hij beschuldigd werd van 
seksueel misbruik van minderjarige jongens.[1] Verschillende media (tv, bladen en internet) 
besteedden aandacht aan de beschuldigingen, ook leidden de aanhoudende beschuldigingen 
tot Tweede Kamer-vragen. Uit onderzoek van het Openbaar Ministerie en de Rijksrecherche 
bleek dat er geen sprake was van strafbare feiten, het is dan ook nooit tot vervolging 
gekomen. De beschuldigingen aan het adres van Demmink zijn weersproken door de 
opeenvolgende ministers van Justitie Piet Hein Donner en Ernst Hirsch Ballin. 
 

Inhoud 

1. Pedofielennetwerk 
2. Rolodex-onderzoek 
3. Anne-Frankplantsoen 
4. Aangifte door Baybasin 

a. Tussentijds kort geding Baybasin 
5. Kamervragen 
6. Acties tegen Demmink 
7. Baybasin eist vervolging 
8. Externe links 

Pedofielennetwerk 

In april 1998 besteedde de actualiteitenrubriek Netwerk twee uitzendingen aan een 
pedofielennetwerk. Dit pedofielennetwerk zou bestaan uit een groep criminelen die jonge 
kinderen uit Oost-Europa smokkelde om ze in het Westen in te zetten in de seksindustrie. In 
de uitzending van Netwerk waren onder andere telefoontaps te horen, gemaakt tijdens de 
zogenoemde Rolodex-zaak (een zaak tegen verspreiders van kinderporno). In de taps is te 
horen hoe een, volgens Netwerk, topambtenaar kinderen bestelt voor het weekend. Deze 
ambtenaar werd in de taps Joris genoemd. Al snel viel de publieke verdenking op 
topambtenaar Joris Demmink van het ministerie van justitie. Justitie ontkende echter dat het 
om Joris Demmink zou gaan en stelde dat al in 1994 een intern onderzoek naar de in de taps 
genoemde ambtenaar was verricht, het zou volgens een woordvoerder van justitie om een 
persoonsverwisseling gaan: het onderzoek richtte zich destijds op een andere hoge ambtenaar 
die werkzaam was voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en ook Joris 
zou heten.[2] Deze ‘juiste’ Joris werd veroordeeld tot 240 uur dienstverlening en een half jaar 
voorwaardelijke gevangenisstraf, aldus justitie. 

Rolodex-onderzoek 

In het hiervoor genoemde Rolodex-onderzoek kwam de naam van Demmink ook naar voren, 
samen met de namen van een aantal andere hoge ambtenaren waaronder twee officieren van 
justitie. Het Rolodex-onderzoek werd om onduidelijke redenen stopgezet omdat er 
onvoldoende bewijs zou zijn, terwijl er duizenden foto’s en video’s voorhanden waren. 



Journalist Lex Runderkamp zou later stellen dat Demmink een vreemde rol speelde binnen dit 
onderzoek, zo zou Demmink volgens Runderkamp justitiële informatie naar de 
hoofdverdachten hebben gelekt, waardoor de verdachten de gelegenheid hadden bewijs te 
verdonkermanen. Dit stelde Runderkamp in 2004, in een pleitnota in een andere zaak (zie 
hierna onder: ‘Anne Frankplantsoen’). [3] [4] 

Anne-Frankplantsoen 

In oktober 2003 publiceerden de Gaykrant en Panorama een verhaal waarin ze stelden dat 
Demmink seksueel contact had met minderjarige jongens in het Anne Frankplantsoen te 
Eindhoven.[5] Het ministerie van justitie noemde de aantijgingen vals[6] . Volgens de 
toenmalige Minister van Justitie Piet-Hein Donner betrof het leugens. “Er is geen spoor van 
rook, laat staan vuur”, aldus Donner.[7] [8] Na publicatie voerden de hoofdredacteuren van de 
Gaykrant en Panorama twee gesprekken met Demmink en diens raadsman. Naar aanleiding 
van deze gesprekken trokken beide bladen hun beschuldigingen in [9]en publiceerden ze op 5 
november 2003 een rectificatie, hun bronnen zouden onbetrouwbaar zijn geweest: Op grond 
van nieuwe informatie die ons na publicatie heeft bereikt en ook naar aanleiding van 
gesprekken die met de topambtenaar zijn gevoerd, moeten wij concluderen dat onze 
oorspronkelijke bronnen op basis waarvan de indruk werd gewekt dat hij zich schuldig heeft 
gemaakt aan onoorbaar gedrag onbetrouwbaar zijn gebleken. Voor zover de integriteit van 
deze topambtenaar daardoor onderwerp van discussie is geworden, bestaat hiervoor geen 
aanleiding. In het kader van volledige berichtgeving dient dit gezegd te zijn. [10] Op 5 
november 2003 maakte het NOS-journaal melding van de schikking tussen Demmink, de 
Panorama en de Gaykrant. Hierbij meldde het NOS-journaal: De topambtenaar heeft een 
schikking met de bladen getroffen want hij wilde niet naar de rechter. In zo’n gevecht zou 
immers zijn hele verleden op straat komen te liggen. In de gesprekken met Panorama en 
Gaykrant achter gesloten deuren heeft hij toegegeven dat hij seks heeft gehad met jonge 
homo’s en dat hij niet altijd vroeg hoe oud ze waren. Geen onderwerp, vindt hij, om in de 
rechtszaal uit te vechten. [11] Hierop diende Demmink een klacht in bij de Raad voor de 
Journalistiek tegen journalist Lex Runderkamp en hoofdredacteur Hans Laroes, beiden van 
het journaal. Demmink stelde dat hij nooit had gezegd dat hij de jongens met wie hij seks had 
niet om de leeftijd vroeg, door dit te melden maakte het journaal hem verdacht, aldus 
Demmink. Het journaal kon niet bewijzen dat Demmink de gewraakte uitspraak had gedaan, 
daarom werd de klacht van Demmink door de Raad voor de Journalistiek gegrond verklaard 
en moest het journaal rectificeren.[12] 

Op 14 oktober 2003 deed een voormalige jongens-prostituee aangifte tegen Demmink, hij 
kende Demmink uit het Anne Frankplantsoen en beweerde seksueel contact te hebben gehad 
met Demmink toen hij nog minderjarig was. In een uitzending van Nova van 15 oktober 2003 
noemde de advocaat van Demmink de aangifte onjuist en ongeloofwaardig. [13] [14] Volgens 
justitie betrof het een valse aangifte, op 16 oktober 2003 trok de jongeman zijn aangifte in en 
bekende hij dat de Panorama hem betaald had om aangifte te doen. Op 17 maart 2004 
besteedde TweeVandaag aandacht aan de zaak, in de uitzending stelde de jongeman, Frank L., 
dat Panorama hem geen geld had geboden en dat het openbaar ministerie met het persbericht 
over de valse aangifte naar buiten kwam op het moment dat hij nog verhoord werd. Uit het 
proces-verbaal van het verhoor van Frank L., dat ook in de uitzending aan bod kwam, bleekt 
echter dat Frank L. wel had bekend dat hij betaald was. [15] Begin maart 2004 maakte Jusitite 
bekend dat zij Frank L. zouden vervolgen wegens het doen van valse aangifte, op 22 juli 2004 
werd hij veroordeeld tot twee maanden voorwaardelijk. 



Aangifte door Baybasin 

In 2007 kwam Demmink opnieuw in opspraak onder andere vanwege vermeende pedofiele 
contacten. Hüseyin Baybasin, een naar eigen zeggen onterecht tot levenslang veroordeelde 
Koerdische zakenman/drugshandelaar, deed aangifte tegen Demmink wegens pedofilie, 
wederrechtelijke vrijheidsberoving en deelname aan een criminele organisatie. [16] De Koerd 
beweerde onterecht in de gevangenis te zitten, hij zou het slachtoffer zijn van een complot 
tussen Demmink en de Turkse overheid. De Turkse overheid zou Demmink onder druk 
hebben gezet om Baybasin tot levenslang te laten veroordelen. De Turkse overheid kon 
Demmink chanteren, aldus Baybasin, omdat de Turken zouden beschikken over bewijs dat 
Demmink zich schuldig had gemaakt aan kindermisbruik. Dit bewijs zou bestaan uit 
tapverslagen, getuigenverklaringen, foto’s en video’s. Als Demmink niet zou meewerken aan 
een levenslange veroordeling van Baybasin, dan zou Turkije om uitlevering van Demmink 
vragen, aldus Baybasin. De Turkse regering, zo beweerde Baybasin, wilde van hem 
(Baybasin) af omdat hij kon bewijzen dat de Turkse regering betrokken was bij drugshandel 
en omdat hij een belangrijk lid en financier was van de Koerdische afscheidingsbeweging 
PKK. De bewijsvoering in de zaak van Baybasin was inderdaad lang discutabel geweest.[17] 
Na een intern onderzoek besloot het openbaar ministerie om Demmink niet te vervolgen. [18] 
Het onderzoek had uitgewezen dat er geen sprake was van enig strafbaar feit, aldus het OM. 
De aangifte van april 2007 was, zo meldde het OM, grotendeels gebaseerd op een mysterieus 
aanvullend rapport dat volgens de advocaten van Baybasin afkomstig was van de Turkse 
overheid, maar de advocaten konden geen duidelijkheid verschaffen over de authenticiteit van 
het document. Zo bleef, volgens het OM, onduidelijk wie de opstellers van het rapport waren. 
Een stelling die door de advocaten van Baybasin bestreden werd.[19] De advocate van 
Baybasin beweerde dat het OM ernstig tekort was geschoten en dat het onderzoek niet 
deugde. Onder andere naar aanleiding van deze uitspraak concludeerden verschillende media 
dat dossiers tegen topambtenaren stelselmatig in de doofpot belanden. [20] [21] 

Tussentijds kort geding Baybasin 

Een week nadat Baybasin in april 2007 aangifte deed tegen Demmink, bezocht Demmink de 
gevangenis waar Baybasin verbleef. Volgens de Koerd deed Demmink dit om hem te 
intimideren, volgens Demmink was er sprake van een regulier werkbezoek.[22] [23] Baybasin 
spande hierop in mei 2007 een kort geding aan tegen Demmink waarin hij eiste dat Demmink 
zich niet langer met hem en zijn zaak zou bemoeien. In de kort geding zaak tussen Baybasin 
en Demmink besliste de rechter in juni 2007 in het voordeel van Demmink, van intimidatie 
zou geen sprake zijn. [24] 

Kamervragen 

Naar aanleiding van de aangifte van Baybasin en het daaropvolgende onderzoek door het OM 
werden er in de Tweede Kamer vragen gesteld over Demmink door de SP, VVD en de 
PVV.[25] [26] In juli 2007 verklaarde minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin dat er geen 
enkele grond was voor de beschuldigingen van pedofilie aan het adres van Demmink. Ook 
van een complot tussen de Turkse overheid en Demmink zou geen sprake zijn, aldus Hirsch 
Ballin in de Tweede Kamer, de minister baseerde zich hierbij naar eigen zeggen op het 
oriënterend onderzoek van het OM.[27] 

 



Acties tegen Demmink 

Op 10 juli 2008 werden er door journalist Micha Kat op de radiozender Arrow Classic Rock 
oude en nieuwe onthullingen gedaan over Demmink. [28] [29] De uitzending werd door 
Arrow Classic Rock verboden omdat het teveel op een lastercampagne leek. [30] Begin 
november 2008 kwam er onder invloed van de stukken van Micha Kat via Hyves een poging 
op gang om Demmink aan te klagen wegens pedofilie middels een petitie, ook probeerde men 
de landelijke pers en Peter R. de Vries over te halen om aandacht te besteden aan de zaak, 
onder andere met met emailacties. Eind december 2008 hadden zich 6000 leden aangemeld. 
Micha Kat en de mensen achter hem vinden dat de politiek en de media het onderwerp Joris 
Demmink negeren. 

Baybasin eist vervolging 

In mei 2008 startte de advocate van Baybasin, Adèle van der Plas, een artikel 12-procedure 
tegen de Staat bij het gerechtshof in Den Haag. In een artikel 12-procedure vraagt de eiser de 
rechter te bepalen dat het openbaar ministerie iemand moet vervolgen. Van der Plas vroeg het 
Hof om het OM te dwingen tot strafrechtelijke vervolging van Demmink en de Bredase 
officier van justitie Hugo Hillenaar over te gaan. Beiden zouden schuldig zijn aan de (volgens 
Van der Plas onterechte) veroordeling van Baybasin. Van der Plas zei bewijs te hebben dat 
Demmink en Hillenaar een vals strafdossier hadden opgemaakt tegen Baybasin, onder andere 
zouden de taps op basis waarvan Baybasin veroordeeld werd, vervalst zijn.[31] Op 17 oktober 
2008 verklaarde het Haagse Hof Baybasin niet-ontvankelijk in zijn klacht tegen Demmink. 
Voor zover er al sprake was van seksueel misbruik, was Baybasin daar zelf geen slachtoffer 
van geweest, hij was dus geen belanghebbende in de zaak. Alle andere door Baybasin 
aangevoerde feiten tegen Demmink en Hillenaar beoordeelde het Hof als ongegrond, 
onvoldoende concreet en/of onvoldoende onderbouwd. Hiermee kwam de mogelijkheid tot 
strafvervoling van Demmink voor de door Baybasin aangevoerde feiten te vervallen. [32] [33] 

Externe links 

* Feitenoverzicht affaire Demmink volgens Micha Kat 

Referenties: 

1.  Een hardnekkige fluistercampagne, Volkskrant, 14 juli 2007 
2.  Joris A. t/m D., Crimesite 
3.  Pleitnota NOS-journaal 2004, 2004, pagina 3 
4.  ‘Topambtenaren in pedonetwerk’, Telegraaf, 16 juni 2007 
5.  OM vraagt Gaykrant om informatie, Nova, 8 oktober 2003 
6.  Topambtenaar stelt Gaykrant en Panoram aansprakelijk, Nova, 15 oktober 2003 
7.  Een hardnekkige fluistercampagne, Volkskrant, 14 juli 2007 
8.  Pleitnota NOS-journaal 2004, 2004, pagina 4 
9.  Bladen trekken beschuldigingen tegen topambtenaar in, Nova, 5 november 2003 
10.  Panorama en Gaykrant trekken beschuldigingen in, Nova, 5 november 2003 
11.  Fragment NOS-Journaal, NOS-journaal, 5 november 2003 
12.  J. Demmink tegen L. Runderkamp en H. Laroes (NOS Journaal), Raad voor de 
Journalistiek, 29 juni 2004 
13.  Aangifte tegen topambtenaar Justitie, Uitzending Nova, 15 oktober 2003 
14.  Aangifte Frank L. tegen Demmink, 14 oktober 2003 



15.  Vervolging man die topambtenaar aangaf, TweeVandaag, 17 maart 2004 
16.  Aangifte van Hüseyin Baybasin, april 2007 
17.  Aftappers in het nauw, Groene Amsterdammer, 22 juni 2002 
18.  Demmink: Geen maatregelen, wel onderzoek, EenVandaag, 13 april 2007 
19.  Geen strafrechtelijk onderzoek na aangifte Baybasin, De Pers, 13 juli 2007 
20.  ‘Zedendelicten topambtenaren in de doofpot’, Nu.nl, 13 juni 2007 
21.  ’Topambtenaren in Pedonetwerk’, Telegraaf, 16 juni 2007 
22.  Kort geding tegen hoogste ambtenaar Justitie, Elsevier, 3 mei 2007 
23.  Kort geding tegen secretaris generaal van Justitie Joris D., EénVandaag, 3 mei 2007 
24. Turk verliest kort geding tegen topambtenaar, Elsevier, 25 juni 2007 
25. Opnieuw ophef over secretaris-generaal van Justitie Joris D, EenVandaag, 13 juni 2007 
26. Kamervragen VVD, VVD, 3 mei 2007 
27.  ‘Geen bewijs kindermisbruik door topambtenaar’, Elsevier, 14 juli 2007 
28.  Curry’s Wake Up Call van 10 juli 2008, yourwakeupcall.hyves.nl, 19/07/08 
29. ? Vanochtend op Arrow Classic Rock: the Demmink-attack, Het Vrije Volk, 19/07/08 
30.  Adam Curry verlegen met beschuldigingen, Leugens.nl, 19/07/08 
31. Opnieuw vervolging geëist van twee topmedewerkers van justitie, Vrij Nederland, 3 juni 
2008 
32. Hof: geen strafvervolging Demmink, Persbericht Advocaat Van der Plas, 27 oktober 2008 
33. Uitspraak van het Gerechtshof te Den Haag, 17 oktober 2008 

 


